Saga gaat online door

Saga in tijden van Corona. Zo had ik deze blog willen noemen, met een knipoog naar een prachtige roman van Gabriel García Marquez (Liefde in tijden van cholera).

Want ja, het verhaal, de saga, van de maatregelen en het virus is nog niet afgelopen. De open lesmiddagen en informatiemomenten voor leerlingen in de regio moeten volledig online plaatsvinden en we zitten opnieuw in lockdown. Het raakt ons allemaal. We hebben bij Saga Driehuis grote bewondering voor de manier waarop kinderen (groot en klein) elke keer weer een modus vinden om zich aan te passen. Ik denk dat we allemaal het vakje ‘omgaan met verandering’ en ‘wendbaarheid’ kunnen afvinken na deze jaren en dat is eigenlijk een enorme bonus.

Maar nu zitten we er even middenin en dan is het soms wat minder leuk. De vraag is: hoe ga je daar dan mee om. Het volledig verantwoordelijkheid nemen voor wat je voelt en daar ok mee zijn – dat is nóg een bonus van deze tijd. We maken een shift mee waarin we zien dat we enerzijds allemaal verbonden zijn en anderzijds zien dat we alleen ons eigen stukje kunnen doen. In die shift is het af en toe stormachtig. Maar uiteindelijk komt het goed. Daar zijn we bij Saga van overtuigd.

En de kinderen? De kinderen kunnen dit beter aan dan de volwassenen. Die begrijpen allang dat er geen collectief antwoord is voor een collectief probleem, alleen maar individuele verantwoordelijkheid voor het individuele voelen, denken, doen en laten – rekening houdend met anderen én met onszelf. Kortom: eigen verantwoordelijkheid voor het hele ZIJN. De kinderen van nu zijn volledig equipped om te navigeren op deze woelige zeeën. We hoeven alleen maar naar ze te kijken en ze te volgen. We hoeven alleen maar de illusie los te laten dat het beter gaat als we alles controleren. Net als op een zeilboot, als je zo schuin gaat dat het niet meer leuk is. Als je alle schoten (de touwen) loslaat, legt het bootje zichzelf stil in de wind. Er is onmiddellijk rust om te voelen: hoe nu verder? En terwijl de zeilen heftig klapperen en het bootje dobbert op de golven, hervind je je kompas en weet je: zo nu verder.

Saga luistert en kijkt naar de kinderen. Saga volgt. Wij hadden het ontzettend graag anders gezien maar vertrouwen erop dat ook nu, terwijl het spannend is om kennis te maken met alternatief onderwijs, de kinderen hun weg weten te vinden naar Saga, hun ervaringen met Saga weten te onderzoeken en evalueren en hun gevoel weten te vertrouwen,

Saga gaat online door, net als alle andere scholen. Wij kunnen putten uit de ervaring van meer dan 200 professionals op 20 Agora’s en dat maakt ons volledig equipped om ons roer recht te houden. Wij verheugen ons erop om online kennis te maken met de kinderen die zich voor challenge middagen en gesprekken hebben aangemeld. We verheugen ons óók op de online roadshow van 12 januari. En we staan online klaar voor jullie. Dus stel je vraag – wij vinden niks gek. Zeker niet sinds 2020.

Henriëtte Albregts